zz1235

VI bruger en forbavsende stor del af vores liv med lukkede øjne i sengen. Forskerne kan stadig ikke helt forklare hvorfor, men vi ved med videnskabelig sikkerhed, at god søvn er vigtigt ofr både mentalt og fysisk helbred. Alligevel er der mange af os, der døjer med dårlig og irregulær nattesøvn. Problemet er dog, at hovedløsningen er relativt simpel og lige til. De fleste har hørt det før, og får ikke noget ud af at høre det igen.

Få en fast døgnrytme

Få en god vane 

Første skridt på vejen mod mere og bedre søvn bør nemlig være en fast døgnrytme. Hvis kroppen ved, hvornår den kan sove, og hvornår den skal stå op, er det så meget nemmere for den. Efter bare en uge vil du opleve, at det er blevet betragteligt nemmere at falde i søvn, og at du kan stå udhvilet op næsten af dig selv. Dermed ikke sagt, at det er tricket, der kan løse det for alle. Der kan nemlig være mange andre faktorer involveret i søvn. Det er en kompliceret proces. Dertil kommer det, at det naturligvis ikke er alle, der har mulighed for at have en fast døgnrytme. Har du for eksempel hyppige nattevagter på arbejdet, eller bliver du bare nødt til at blive oppe af den ene eller den anden årsag, kan det være svært at få vanen.

Indret soveværelset simpelt

Andre gode tricks

Selvom det er tilfældet, skal man dog ikke snydes for en god omgang nattesøvn derfor er der heldigvis en række andre tricks, man kan tage i brug. Sørg for eksempel gerne for, at du er både fysisk om mentalt udmattet, når du går i seng. Alt form mange sidder ved et skrivebord dagen lang, hvorfor de ikke får udmattet kroppen. Så er det langt sværere at falde i søvn. Det kan dog som regel løses med en daglig, lille løbetur. Ligesom motion altså har en indvirkning på din nattesøvn, kan din kost også have det. Generelt bør du undgå tung mad, inden du går i seng. Der findes dog også madvarer, der kan bidrage positivt til nattesøvnen. Det gælder for eksempel en række nødder samt skyr og kostfibre. Derudover bør du naturligvis også undgå kaffe, som vi kommer tættere på natten.

Noget så simpelt som dine omgivelser i soveværelset kan dog også have en indvirkning. Sørg for, at hjernen ikke skal tænke over rod på gulvet eller en trang indretning. Giv i stedet sindet plads til at trække vejret med en simpel indretning. Der bør kun være en seng, et natbord og et tøjskab på værelset. Hvis du er i tvivl om, hvilken stil, der vil passe bedst til dit simple og afslappende soveværelse, så se flere natborde her. God nattesøvn er nemlig af største vigtighed.